Horizontaliteit
FLW maakt in zijn gebouw als een van de hoofdpunten
gebruik van horizontaliteit.
In de gevels van het gebouw bevinden zich veel horizontale
lijnen. Deze benadrukken iedere laag van de woning weer.


Het gebouw bestaat grotendeels uit steen, beton en glas.
Door het gebruik van glas wordt deze horizontaliteit extra benadrukt. Het glas
valt weg en de lijnen van het beton extra op.

Ook in
zijn meubelkeuze en kozijnen valt het op dat hij hier rekening mee heeft
gehouden.


Natuur
FLW wilde het echte binnen-buiten gevoel creƫren door de
waterval waarboven de woning is gebouwd niet als los item langs de woning te
laten lopen, maar om deze in de woning te integreren. De waterval was vanuit de
woning lastig zichtbaar, maar in iedere plek in de woning hoorbaar. Daardoor
leefden ze niet bij de waterval, maar met de waterval.

Wright's
passie voor Japanse architectuur kwam sterk tot uiting in
het ontwerp van de woning, met
name in het belang van de doordringende
exterieur en interieur ruimten en de sterke nadruk op de harmonie tussen
mens en natuur. Dat hij een geheel wilde in het exterieur en interieur
is ook duidelijk zichtbaar in onder andere zijn meubel- en kleurkeuze.
De woning valt door het gebruik van stenen uit
de omgeving ook deels weg in deze natuur. De woning is hierdoor enigszins
onopvallend aanwezig wat het geheel nog sterker benadrukt.

Open - gesloten
De woning ziet er als een open – gesloten geheel uit.
Het robuuste van de betonnen “banden” springt er erg uit
naar voren en geeft het een gesloten geheel.

Door de verspringing echter van de vloeren op de
verscheidene verdiepingen ontstaat er toch een open gevoel. Deze twee liggen in
contrast met elkaar en dat geeft het geheel een speels effect.



Geen opmerkingen:
Een reactie posten